Fri fragt på alle ordrer over 499kr*

Fuld tilfredshedsgaranti
Gælder for udvalgte mærker

Fri fragt ved køb over 499 kr*
til valgfri pakkeshop

Kunders databeskyttelse
Din data er sikker og beskyttet hos os

Kollagen

3 måder til at øge din naturlige produktion af collagen for at få en yngre, fast og sund hud

Collagen er på højeste mode, og de sociale medier, livsstilsmagasiner og butikkerne bugner af alt fra kosttilskud til hudplejeprodukter med collagen, som lover alt fra stærkere led til smukkere hud.

Men hvad er collagen egentlig, og hvorfor er det pludselig blevet så ekstremt populært? Det giver vi dig det fulde overblik over i denne artikel, hvor vi også kommer nærmere ind på, hvad collagen egentlig er, hvorfor collagen er vigtigt i et anti aging-perspektiv, og hvorfor collagen kan hjælpe dig med at tage din skønhedspleje til et helt nyt niveau.

Hvad er collagen?

Collagen, eller kollagen som det også ofte staves, er et af kroppens vigtigste proteiner, og er en uundværlig byggesten til dine mange muskler, knogler, hud, blodkar og sener. Faktisk udgør collagen en tredjedel af kroppens samlede proteinindhold, og er dermed det protein, som du har mest af i kroppen. Collagen bliver blandt andet dannet i hudcellerne, og bidrager til at styrke huden samt holde den fast og elastisk. Derudover kan mangel på collagen potentielt også føre til andre symptomer som eksempelvis stive og smertefulde led, tyndt hår og sågar depression.

Collagen (eller kollagen) er vigtigt for at holde huden fast, elastisk og ungdommelig.

Hvilken effekt har collagen på huden?

Allerede ved 30-årsalderen begynder kroppens naturlige collagenproduktion at falde så meget, at den vil forbruge mere collagen, end den er i stand til at producere. Hvilket også er en af de primære årsager til, at huden mister sin styrke og smidighed, og at rynker bliver mere fremtrædende.

Men selvom faldet af collagen er en af de primære årsager til, at du helt naturligt begynder at få rynker, og at huden mister sin styrke og elasticitet, er der også andre udefrakommende faktorer, som nedbryder collagenet i huden:

  • UV-lys: Solens stråler er en af hudens største fjender i forhold til tidlig ældning. Så sørg for at beskytte huden med en hudcreme med SPF eller bruge en decideret solcreme for at undgå de skadelige UV-stråler, som kan skade collagenet i huden.
  • Rygning: Som ryger er man også i overhængende risiko for, at huden ældes før tid. Det skyldes, at rygning reducerer dannelsen af collagen. Derudover gør nikotin også huden tyndere, hvilket vil få huden til at virke slap og miste sin elasticitet.

Spis dig til mere collagen

Hvis du gerne vil prøve collagen for at få en smuk, fast og ungdommelig hud, er der to måder at gøre det på. Du kan ændre din kost eller tage et kosttilskud som marine collagen med hyaluronsyre, som er et anti ageing-tilskud velegnet til fast hud og øget elasticitet. Alternativt kan du også få collagenpulver eller flydende collagen i form af collagenshots.

Hvis du gerne vil indtage mere collagen via maden, er der flere forskellige fødevarer, som du kan tilberede. Men i dette perspektiv er det dog vigtigt, at du begynder at tænke som din bedste- eller oldemor, da de mest collagenrige dele af dyrene normalt er dem, som vi i dag smider ud, hvorimod man i ‘gamle dage’ var bedre til at bruge hele dyret og dermed undgå madspild.

På fisk er det især skæl, skind, gæller, knogler og finnerne, som har et højt indhold af collagen. Hvis tanken om hverken skæl eller knogler ikke lyder specielt lækkert, kan du også overveje at spise en af danskerne favoritter på julebordet: nemlig sild i lage eller karrysild, som har et højt indhold af collagen. Andet lækkert fra havet, som kan hjælpe dig med rynkerne og en smukkere hud, er muslinger, østers, blæksprutte og krabber, som også har et højt indhold af marine collagen.

Hvis du i stedet foretrækker landdyr, bør du vælge enten kalv, lam og svin, hvor især skanken og brystet er gode udskæringer. På fjerkræ er det lår og vinger, som du bør spise, hvis du gerne vil have så meget collagen som muligt. Du kan også lave en fond eller bouillon af skrog og ben fra fisk, kylling eller kalv. Resultatet er en velsmagende collagendrik, som du enten kan drikke varm eller bruge i madlavningen.

Her nedenfor kan du få et overblik over hvilke madretter, som du bør spise for at øge kroppens collagenniveau. Bon appetit.

Fisk, muslinger, østers, kalv, svin og lam har et højt naturligt indhold af collagen.

Tre måder til at give din collagenproduktion et boost

Der er flere måder at til at øge din naturlige collagenproduktion: Du kan enten spise specifikke fødevarer, tage bestemte vitaminer eller et decideret collagentilskud. Her nedenfor giver vi dig de tre forskellige metoder, så du selv kan vurdere, hvad der passer dig bedst.

1. Den direkte metode - fisk, oksekød og fugl

Hvis du gerne vil give din collagenproduktion et naturligt boost, er det en rigtig god idé at bruge de lidt mere usædvanlige udskæringer af lam, kalvekød, svinekød og kylling samt spise så meget af fisken som overhovedet muligt. Her nedenfor kan du finde idéer til madretter, som er perfekte at tilberede, så du får nok af anti aging-proteinet:

  • Ossobuco
  • Kalvegulasch
  • Braiseret svinekæbe
  • Hønsekødssuppe
  • Coq-au-vin
  • Stegt andelår
  • Bouillabaisse
  • Grillede sardiner
  • Moules frites (muslinger og pommes frites)
  • Grillet blæksprutte

2. Den indirekte metode - C-vitamin, zink og A-vitamin

Som vegetar er det lidt svært direkte at spise fødevarer med et højt indhold af collagen eller tage et decideret collagentilskud, da de ofte er animalske. Men der er heldigvis håb, da både C-vitamin, zink og A-vitamin kan give kroppens egen collagenproduktion et boost.

  • Fødevarer med et højt indhold af C-vitamin: Persille, grønkål, rød peber, broccoli, appelsin
  • Fødevarer med et højt indhold af zink: pinjekerner, græskarfrø, guinoa, ost, mandler
  • Fødevarer med et højt indhold af A-vitamin: Ost, ægg, gulerod, spinat, abrikos

3. Den nemme metode - collagentilskud

Det kan dog godt være svært at tænke collagen, hudpleje, rynker og anti aging ind i sin indkøbsliste, når man køber ind til aftensmaden i sin lokale Netto, og derfor kan du med fordel tage et collagentilskud. Collagentilskud kommer i mange forskellige former, enten i form af collagenpulver, flydende collagen eller collagenkapsler, og er enten fremstillet af firbenede dyr som køer og grise eller fra fisk og andre havdyr. Kosttilskud indeholder såkaldt hydrolyseret collagen, hvor collagenet nedbrydes, så kroppen lettere kan optage det.

Her kan vi især anbefale Marine Collagen med Hyaluronsyre, der ligeledes er beriget med Coq10, aminosyrer og zink, og er på den måde et meget komplet collagentilskud til at give din naturlige collagenproduktion et boost. Collagenkapsler er et meget prisvenligt alternativ sammenlignet med collagenpulver eller flydende collagen, og du undgår at skulle blande det op med enten vand, smoothies eller lave madretter med collagenpulver.

Husk vand og motion

Selvom du kan komme langt med madretter med et højt collagindhold eller et collagentilskud, kan de ikke stå alene. For en sund livsstil og hudcremer er også vigtige, hvis du gerne vil holde rynkerne for døren.

Derfor er det vigtigt, at du spiser varieret og sørger for, at du får iltet dine celler (og derved hudceller) ved at motionere regelmæssigt samt drikke masser af vand. Derudover anbefales det også, at du bruger en god creme for at give huden den fugt og beskyttelse, som den skal bruge for at forblive jævn og smuk. Her er en creme med solbeskyttelse og masser af antioxidanter at foretrække, da det bidrager til at holde din hud mere pæn, jævn og fugtet. Og det er også en rigtig god idé at holde dig til en daglig hudplejerutine, som virker - altså at rense huden hver aften, bruge en creme med A-vitamin samt sørge for at fugte og beskytte huden.