Linjerne er åbne mandag - fredag fra 09 - 18

78 75 53 30 Live Chat
emaerket

De 5 bedste vitaminer til hårvækst

Mange mennesker ser sundt hår som et tegn på sundhed og skønhed. Som mange andre dele af kroppen, har håret brug for en række næringsstoffer for at være sundt og gro. Faktisk er der ofte forbindelser mellem mangel på vitaminer og hårtab.

Selvom faktorer som alder, gener og hormoner også påvirker hårvækst, er optimalt indtag af næringsstoffer, nøglen til god hårvækst. Herunder finder du de 5 vigtigste vitaminer til hårvækst.

1. A-vitamin

Alle celler skal bruge A-vitamin for at vokse. Dette inkluderer også hår, som er det hurtigst voksende væv i den menneskelige krop. A-vitamin hjælper også huden med at producere talg, som sørger for at fugte hovedbunden og holde håret sundt.

Hvis du lever på en kost som mangler A-vitamin kan det fører til flere problemer, blandt andet hårtab. Selvom det er vigtigt at få nok A-vitamin kan for meget af det også være farligt. Studier har vist at en overdosis af A-vitamin også kan føre til hårtab.

Søde kartofler, gulerødder, græskar, spinat og grønkål har alle et højt indhold af beta caroten, som bliver omdannet til A-vitamin. A-vitamin kan også findes i animalske produkter som mæl, æg og yoghurt. Torskelever er en specielt god kilde.

Konklusion: Dit hår skal bruge A-vitamin for at forblive fugtet og for at kunne gro. Gode kilder til dette vitamin inkluderer søde kartofler, spinat, grønkål og nogle animalske madvarer.

2. B-vitaminer

En af de bedst kendte vitaminer til hårvækst hedder Biotin. Studier har vist at mangel på dette vitamin, ofte kædes sammen med hårtab, og at kosttilskud med Biotin derfor ofte kan hjælpe personer med hårtab.

Andre B-vitaminer hjælper kroppen med at lave røde blodceller, som transporterer oxygen og næringsstoffer rundt i blodet og ud til hovedbunden og hårfolliklerne. Denne proces er vigtig for hårvækst.

Du kan få B-vitaminer fra mange fødevarer, blandt andet fuldkorn, mandler, kød, fisk, skaldyr og mørke bladgrøntsager. Derudover kan animalske fødevarer også være gode kilder til B12 Vitamin.

Hvis du har problemer med hårtab som følge af mangel på Biotin anbefaler vi at genoverveje din kost eller prøve et kosttilskud. Vi anbefaler enten det populære TRX2 fra Oxford Biolabs eller det nye HairNation fra MaxMedix.

Konklusion: B-vitaminer hjælper med at transportere oxygen og nærringsstoffer til hovedbunden og hårfolliklerne, hvilket hjælper med hårets vækst. Fuldkorn, kød, fisk, skaldyr og mørke bladgrøntsager er alle gode kilder til B-vitamin.

3. C-vitamin

Skader fra frie radikaler kan blokere hårets vækst og betyde at dit hår ældes meget tidligt. C-vitamin er en stærk antioxidant, som hjælper med at beskytte mod oxidativt stress forårsaget af frie radikaler.

Derudover skal din krop også bruge C-vitamin til at opbygge et protein ved navn kollagen – en vigtig del af hårets struktur. C-vitamin hjælper også kroppen med at absorbere jern, som også er et vigtigt mineral for hårets vækst.

Jordbær, peberfrugter, guavaer og citrusfrugter er alle gode kilder til at få tilstrækkeligt C-vitamin.

Konklusion: C-vitamin er nødvendigt for at kroppen kan lave kollagen og for at forebygge at håret ældes for tidligt. Gode kilder inkluderer pebre, citrusfrugter og jordbær.

4. D-vitamin

Lave niveauer af D-vitamin er blevet kædet sammen med alopecia, et medicinsk udtryk for hårtab. Forskning har også vist at D-vitamin hjælper med at skabe nye follikler – de små porer i hovedbunden hvor nyt hår kan vokse.

D-vitamin tænkes at spille en rolle i produktionen af hår, men forskere er stadig ikke helt sikker på hvilken rolle det spiller i hårvækst. Med det sagt får de flest dog ikke nok D-vitamin og det kan stadig være en god idé at øge dit indtag.

Din krop producerer D-vitamin ved direkte kontakt med solens stråler. Derudover er gode kilder til D-vitamin fødevarer som fisk, torskeleverolie og nogle svampe.

Konklusion: Den faktiske rolle for D-vitamin i hårvækst er stadig ukendt men flere typer hårtab er stadig kædet sammen med mangel på denne vitamin. Du kan øge D-vitamin gennem sollys og ved at spise bestemte fødevarer.

5. E-vitamin

Ligesom C-vitamin, er E-vitamin en antioxidant som kan forebygge oxidativt stress. I et studie viste det sig at personer med hårtab så en 34,5% forbedring i hårvæksten efter at have indtaget et kosttilskud med E-vitamin i 8 måneder.

Placebogruppen så kun en 0,1% forbedring.

Solsikkefrø, mandler, spinat og avocadoer er alle gode kilder til E-vitamin.

Konklusion: E-vitamin hjælper med at forebygge oxidativt stress og forøger hårvækst. Gode kilder til det inkluderer solsikkekerner, mandler, spinat og avocadoer.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev