Fri fragt på alle ordrer over 499kr*

Fuld tilfredshedsgaranti
Gælder for udvalgte mærker

Fri fragt ved køb over 499 kr*
til valgfri pakkeshop

Kunders databeskyttelse
Din data er sikker og beskyttet hos os

Hår, Hud & Negle

Kosttilskud og vitaminer til håret: Din ultimative guide til at finde dem, der faktisk virker

Det er flere fordele ved at pleje dit hår, uanset om du har problemer med hårtab, skadet hår eller helt almindeligt hår. Selvom du kan gøre meget ved at vælge de rigtige hårplejeprodukter som balsam, shampoo og hårmasker, kan du med de rigtige vitaminer og kosttilskud til håret give dig selv de bedste forudsætninger for at få velplejet, fyldigt og smukt hår.

Men hvordan vælger du de rigtige kosttilskud og vitaminer til dit hår? Det giver vi dig det fulde overblik over i denne artikel, hvor vi ligeledes forklarer, hvorfor det er vigtigt, at du enten via kosten eller kosttilskud plejer dit hår, uanset om du lider af hårtab, tyndt hår, skadet hår eller har helt almindeligt hår.

Hvorfor er vitaminer og mineraler vigtige for håret?

For at give dig selv de bedste forudsætninger for at få et sundt, stærkt og strålende hår, er det vigtigt, at du plejer dit hår rigtigt. Selvom du kan komme langt med almindelige hårplejeprodukter som shampoo og balsam, der plejer hår og hovedbunden i dybden, er det også vigtigt, at du plejer dit hår indefra og ud med vitaminer og mineraler.

For hvis dit hår mangler vitaminer, kan det føre til tørt og kedeligt hår, der har en tendens til at knække og spalte. Og hvis uheldet virkelig er ude, og vitaminmanglen er udpræget, kan det ligeledes føre til mere alvorlige problemer som hårtab og tyndt hår, som ofte har en tendens til at ramme selvværdet hårdt.

Plej dit hår indefra og ud med vitaminer og kosttilskud og giv dig selv gode forudsætninger for at få fyldigt og smukt hår.

Vitaminer bidrager til sundere hår og reduktion af hårtab

Så hvis du gerne vil gøre dig selv og dit hår en tjeneste, er der flere fordele at hente ved at pleje dit hår indefra med et kosttilskud, der indeholder vitaminer til håret.

Der er dog mange forskellige kosttilskud og vitaminer til hårtab, tørt, spaltet og kedeligt hår, og det kan derfor virke uoverskueligt at finde ud af hvilke kosttilskud, hvis du oplever problemer med tørt, skadet hår og hårtab.

Derfor er det en rigtig god idé at sætte sig ind i, hvilke vitaminer til håret der rent faktisk virker. Og med det i tankerne tænkte vi, at vi ville give dig en liste over de vitaminer og kosttilskud, som du bør overveje at tage for at give din hårpleje et naturligt boost.

De 5 bedste vitaminer og mineraler til sundere og stærkere hår

Mange vitaminer og mineraler kan bidrage til at vedligeholde dit hår og hovedbund. Mens nogle er ideelle til hårtab, er andre vitaminer vigtige til at få håret til at vokse hurtigere. Men generelt for kosttilskud til håret er, at de primært er formuleret med fem eller seks af de samme vitaminer og mineraler, da mangel på disse kan føre til hårtab, tyndt og skadet hår.

1. Biotin

Der er ingen tvivl om, at biotin (B7-vitamin) er et af de vigtigste vitaminer i kosttilskud til håret, der virker. For biotin bidrager til at nedbryde fedt, protein og kulhydrater, som bidrager til at fremme en sund blodcirkulation i hovedbunden og bidrager til at transportere ilt og næringsstoffer til hårsækkene. Kort sagt, biotin er perfekt til at pleje dit hår indefra og ud, og selvom de fleste B-vitaminer er gode til håret, har biotin en særlig god effekt. Udover at bidrage til smukt, stærkt og sundt hår, er biotin også med til at vedligeholde hud og negle. Så find et kosttilskud med et højt indhold af biotin - eksempelvis Biotin-vingummier fra MaxMedix, der er ideelt til skadet og tyndt hår samt hårtab.

2. Selen

Selen er ikke et vitamin men et mineral, som ligeledes er at finde i stort set alle kosttilskud til hår. Og det er ikke uden grund. For selen kan nemlig bidrage til at vedlige dit hår, og er ideelt, hvis du har problemer med hårtab, tyndt eller skadet hår. Et godt eksempel på et kosttilskud med selen er Biotin Complex, der foruden det vigtige biotin-vitamin også indeholder zink og selen.

3. Zink

Og nu hvor vi er ved mineralerne, skal vi ikke glemme zink, som kan gøre underværker for både hud, hår og negle. Zink beskytter nemlig dine celler mod oxidativt stress, hvilket kort fortalt betyder, at der er en ubalance mellem frie radikaler og antioxidanter, som kan påvirke dit hår, hud og negle. Så sørg for at have en god zink-balance i kroppen, hvilket du enten kan gøre via kosten eller med kosttilskud.

4. A-vitamin

Alle kroppens celler har brug for A-vitamin for at vokse, og det gælder selvfølgelig også dine hårceller. Hovedbunden danner A-vitamin om til sebum, som er en olie, der er med til at fugte hårrødderne og forhindrer, at de udtørrer.

5. C-vitamin

Kaldes også ofte aksorbinsyre, og er vigtigt for, at og er en vigtig antioxidant, der bidrager til produktionen af røde blodceller i hovedbunden og hårcellerne, og der dermed essentielt for at have sundt og stærkt hår. Derfor er det også et meget vitamin i kosttilskud til hår samt et vitamin, du skal sørge for ikke at komme i underskud af. Ikke kun for hårets skyld, men også for dit immunforsvar og andre af kroppens essentielle funktioner.

Vitaminer til håret kan fås enten via kosttilskud eller ved at spise en 'hårvenlig' kost.

Hvad skal du holde øje med, når du vælger vitaminer til håret?

Når du skal finde kosttilskud til hårtab eller kosttilskud mod hårtab, er det vigtigt, at du vælger et produkter, der passer til dine behov.

Det vil kort sagt sige, at kosttilskuddet skal indeholde vitaminer til håret, som rent faktisk har en effekt på lige netop det problem, som du har. Det er uanset om du lider af hårtab, tyndt hår eller bare gerne vil have smukkere og sundere hår. Som udgangspunkt anbefaler vi at bruge ovenstående liste over vitaminer og mineraler til håret, dog behøver et kosttilskud ikke at indeholde alle de nævnte for at have en god virkning.

Selvom vi hos LeLuna har flere forskellige hårplejeprodukter og kosttilskud til håret, anbefaler vi generelt biotin-tilskud til at vedligeholde sundt, normalt hår.

Et godt eksempel er Biotin-vingummier fra Maxmedix, der er det perfekte kosttilskud til dig, som:

  • Har problemer med hårtab og tyndt hår
  • Har svært ved at få langt hår
  • Oplever stress, som har ført til tyndere hår og dårlig hårvækst
  • Gerne vil pleje dit hår - også indefra
  • Gerne vil pleje håret, hvis det er blevet skadet af hårfarve, extensions og andre stylingprodukter

Hvordan får man nok vitaminer til håret?

Foruden kosttilskud til håret er det selvfølgelig også muligt at få dækket dit behov for vigtige næringsstoffer via kosten. Det kan dog være svært og overskueligt i en hektisk og ofte stresset hverdag at tænke hårpleje ind, når man skal handle ind til aftensmaden, og derfor kan kosttilskud være den perfekte løsning til at få nok vitaminer til håret. Dog er der flere madvarer, som du kan overveje at tilføje til din kost, da de har et højt indhold af vitaminer, der er gode for håret - herunder avokado, linser, spinat, broccoli, laks, makrel, kylling, æg, ost og bønner.

Men et lettere og mere overskueligt alternativ er at tage et dagligt tilskud med vitaminer til håret, eksempelvis biotin-vingummier, i minimum tre måneder for at give dig selv de bedste forudsætninger for at få et smukt, velplejet og fyldigt hår.