Fri fragt på alle ordrer over 499kr

Fuld tilfredshedsgaranti
Gælder for udvalgte mærker

Fri fragt ved køb over 499 kroner
Dør til dør-levering eller til valgfri pakkeshop

Kunders databeskyttelse
Din data er sikker og beskyttet hos os

Støtte til Overgangsalderen

Få en god start på 2022 med 7 simple livsstilsændringer: Sådan undgår du vægtstigning i overgangsalderen

Din krop gennemgår store forandringer i overgangsalderen på grund af hormonelle ubalancer, og du kan opleve problemer med hormonforstyrrelser, hedeture, søvnbesvær, blødningsforstyrrelser, svedtendens og andre ubehagelige symptomer.

Men ofte er mange kvinder ikke klar over, at man grundet de hormonelle forandringer med lav produktion af østrogen og progesteron ligeledes kan opleve en vægtforøgelse. Hvilket jo ikke ligefrem er positivt, hvis man som nytårsforsæt har lovet sig selv, at man gerne vil tabe sig i løbet af 2022.

Netop derfor kommer vi her nedenfor med nogle gode tips til simple livsstilsændringer til dig, der enten er i overgangsalderen eller snart rammer den, og hvad du kan gøre for at give dig selv de bedste forudsætninger for ikke at tage på i løbet af den svære tid. Og som en lille bonus giver vi dig også et par tips til, hvordan du bedst muligt kan håndtere de mange ubehagelige symptomer.

Tip 1# - Regelmæssig motion

Det er indlysende og noget, som stort set alle ved, men regelmæssig motion er ideelt til vægttab, også i overgangsalderen. Når du motionerer, udleder din hjerne endorfiner, der giver dig en lykke-rus. Motion bidrager også til at reducere den angst, stress og humørsvingninger, du kan opleve i overgangsalderen, og er ideelt for dit mentale velvære.

En god anbefaling er at motionere 30 minutter om dagen. Helst 30 minutter, hvor du får pulsen op, det vil sige en rask gå- eller løbetur eller en tur på cyklen. For at få det optimale ud af din træning kan du også overveje at implementere lidt styrketræning i form af mave- og armbøjninger ind i din fitness-rutine, og på den måde kan du forbrænde endnu flere kalorier.

Sørg for at træne regelmæssigt. Det udleder endorfiner, der giver dig et lykkerus, og bidrager til at reducere humørsvingninger.

Tip 2# - Spis en "overgangsalder-kost"

"Du er, hvad du spiser" er lidt af en kliché, men der er stor sandhed bag udtrykket. Så for at imødekomme de store kropslige forandringer i overgangsalderen kan du overveje en kostændring, så du indtager mindre mættet fedt og øger dit indtag af grøntsager, frugt og proteiner. På den måde giver du dig selv gode forudsætninger for et vægttab på trods af hormonelle ubalancer.

Du bør i stedet spise flere valnødder, æg, østers, fede fisk, ansjoser, hørfrø, græskarkerner og andre fødevarer, der er rige på Omega-3 fedtsyrer. Disse kostændringer bidrager ikke kun til vægttab, men kan også bidrage til, at du lettere kan styre din irritabilitet og angst i overgangsalderen.

Tip 3# - Meditation og yoga til mindfulness

Udover at være en fantastisk løsning på en vægtøgning i overgangsalderen, så kan meditation og yoga også hjælpe dig med at berolige dit sind og regulere dine humørsvingninger. Du kan overveje at finde et yoga-center i nærheden og deltage i undervisningen, eller du kan installere en yoga eller meditations-app på din smartphone og dyrke lidt mindfullness hjemme i stuen.

Tip 4# - Naturlige kosttilskud til vægttab

Du kan også forkæle kroppen i denne hårde tid med hormonelle ubalancer ved at tage de rigtige kosttilskud til vægttab, og her er et godt alternativ Sort Maca Complex fra WeightWorld. Tilskuddet indeholder macarod, zink og ginseng til at give dig den nødvendige støtte i overgangsalderen, og bidrager til at hjælpe med virkninger ved hormonelle ubalancer.

Før, efter og under overgangsalderen gennemgår din krop store hormonelle forandringer, og det påvirker dine østrogen- og progesteron-niveauer, hvilket kan føre til en lang række symptomer som hedeture, tørhed i skeden, humørsvingninger og irritabilitet. Studier indikerer, at kvinder, der tog et dagligt tilskud med maca, oplevede en reduktion af symptomer som følge af overgangsalderen.(1) Derudover bidrager sort maca til dit energiniveau, og er dermed ideelt til at få mere overskud i hverdagen.

Tip 5# - Progesteron creme

Din krops naturlige produktion af hormonet progesteron falder naturligt med alderen, og du kan derfor med fordel overveje at bruge en progesteron-creme til at få hjælp til de hormonelle ubalancer, der opstår under overgangsalderen, og som kan føre til vægtforøgelse. Her er et godt alternativ Proferia Progesteron-cremen, da undersøgelser viser, at progesteron optages hurtigere og mere effektivt gennem huden. Derudover kan en Progesteron-creme bidrage til at lette symptomerne på overgangsalderen på en naturlig måde.

En god nattesøvn er vigtig for dit vægttab, især i overgangsalderen. Sov mindst 708 timer hver nat.

Tip 6# - Få nok søvn

En god søvn er ikke kun vigtigt, hvis du gerne vil tabe dig. Dårlig søvn kan også føre til angst, forhøjet risiko for diabetes, hjertekarsygdomme, højt blodsukker, nyreproblemer og meget mere. Faktisk viser undersøgelser, at personer, der ikke får de anbefalede 7-8 timers søvn hver dag, generelt indtager flere kalorier i løbet af dagen, og ligeledes spiser flere tomme kalorier. Når du er i søvnunderskud, danner kroppen mere af det sultfremkaldende hormon grehlin, og derfor er du tilbøjelig til at spise mere. Kort sagt, søvn er lige så vigtigt som en sund kost og motion

Tip 7# - Undgå stress

En god stresshåndtering er endnu en vigtig faktor, hvis du gerne vil give dig selv gode forudsætninger for at undgå vægtøgning i overgangsalderen. For stresstilstand øger nemlig din produktion af kortisol, som regulerer blodsukkeret og inflammation i kroppen. Så vores anbefaling er at erkende, at du ikke kan nå det hele, planlæg alt og sørg for, at du har den nødvendige overskud i hverdagen. Ideelt til at håndtere stress er også regelmæssig motion og meditation.

Vægtstigning i overgangsalderen er normalt

Vi kan ikke komme uden om, at overgangsalderen er en udfordrende periode i de fleste kvinders liv, og de mange hormonelle og kropslige forandringer kan være frustrerende og overvældende. Men det er vigtigt at huske på, at det er en fase, som alle kvinder går igennem, og at der ikke er noget at skamme sig over, og at det er helt normalt. Så ræk ud og spørg om hjælp, hvis forandringerne bliver for overvældende og følg rådene i denne artikel, så er du som minimum godt klædt på til vægtforøgelser i overgangsalderen.

Kilder:

(1)Dording, Christina M. et.al. 2015: "A double-blind placebo-controlled trial of maca root as treatment for antidepressant-induced sexual dysfunction in women", Evid Based Complement Alternat Med, Epub 2015 Apr 14.