Fri fragt på alle ordrer over 499kr*

Fuld tilfredshedsgaranti
Gælder for udvalgte mærker

Fri fragt ved køb over 499 kr*
til valgfri pakkeshop

Kunders databeskyttelse
Din data er sikker og beskyttet hos os

Hårpleje

Tyndt hår og hårtab hos kvinder: de bedste tips til fyldigere hår

Oplever du, at dit hår er blevet tyndere her på det sidste, og at du har øget hårtab? Leder du efter en behandling af tyndt hår, som ikke er dyr, kræver for meget tid eller er smertefuld? Så bør du læse med her!

Vi har samlet de mest almindelige årsager til, at dit hår bliver tyndere, og giver dig de tre bedste tips til, hvordan du med hjælp af B-vitaminer til håret, den rette hårplejerutine og mere ro i hverdagen kan pleje dit hår.

Tyndt hår behøver ikke at holde dig tilbage – der er meget du selv kan gøre for at få liv og glans i håret igen

Hvorfor får du tyndt hår og hvordan behandler du det?

Der findes mange forskellige årsager til, at du oplever tyndt hår eller hårtab, som alle er relevante at have i mente, når du leder efter den bedste måde til at behandle tyndt hår. Det kan blandt andet skyldes:

  1. Genetik
  2. Naturlig aldring
  3. Livsstil, herunder kostvaner og hårplejerutiner

Genetik

Tyndt hår og hårtab er helt almindeligt. I Skandinavien og herunder Danmark er vi især i højere grad genetisk disponeret til at have tyndt hår, end man er under mere sydlige himmelstrøg. Som du nok allerede har regnet ud, gælder det også vores hud, som er lysere og har brug for mere målrettet pleje året rundt. Derudover kan du også været yderligere genetisk disponeret, hvis dine forældre har særligt tyndt hår eller lider af hårtab. Dette er vigtigt at have i mente, da dine gener er uforanderlige – hvilket også betyder, at du ingen grund har til at sammenligne dit hår med andre hårtyper.

Naturlig aldring

Selvom dine gener er uforanderlige, betyder det ikke, at der ikke er noget, du selv kan gøe ved problemet. I takt med at vi ældes, vil vores hår naturligt blive både tyndere og finere, fordi hårsækkene med alderen bliver mindre og processerne i kroppen forandres, så håret vokser langsommere. Den naturlige aldring kan ikke stoppes, men du kan give din krop de næringsstoffer, den skal bruge for at sænke hastigheden og bidrage til at opretholde hårvækst og tykt hår.

Livsstil

Din livsstil spiller en væsentligt større rolle på dit hår, end du nok tror. For at bidrage til at opretholde hårvækst og vedligeholde sundt og tykt hår, uanset din alder, bør du være opmærksom på din livsstil, og hvordan den påvirker dit hår. Hvordan er dine kostvaner? Har du en balanceret og varieret kost, der sikrer, at du får du nok vitaminer, mineraler og proteiner, til at pleje både håret og kroppen indefra? Har du en hårplejerutine, der er særligt udvalgt til din hårtype og dine behov? Og har du muligvis dårlige vaner, der kan have en negativ indflydelse på håret, såsom rygning, stort forbrug af hårde hårprodukter som glattejern eller jævnlig hårfarvning? Der er enormt mange ting i din dagligdag, der kan have indflydelse på dit hårs sundhed – og derfor også enormt mange ting, du selv kan gøre for at bidrage til tykkere og smukt hår.

Med den rette behandling af tyndt hår eller hårtab kan du ikke blot opnå tykkere hår og mere hårvækst, men også sundere, blødere og mere strålende hår

Hvilke vitaminer virker mod tyndt hår og hårtab?

Der er som sagt flere ting, du selv kan gøre for på både let og naturlig vis at pleje dit hår og bidrage til en naturlig behandling af tyndt hår og hårtab. Vi har her samlet de bedste tips til, hvad du selv kan gøre uden at skulle omlægge hele dit liv eller tage dyre og smertefulde metoder i brug.

1. Plej håret udefra: udvælg dine hårplejeprodukter med omhu og sørg for, at din hårplejerutine er holistisk og målrettet din hårtype og dine behov. En holistisk hårplejerutine betyder, at du plejer både hovedbunden, hårrødderne og håret med fugtgivende og nærende produkter. Jo bedre du passer på både hovedbund og hår, jo større chance har du får at få sundt og fyldigt hår.

Ligeledes bør du sørge for ikke at vaske håret for ofte eller med for varmt vand, da dette kan skade og udtørre håret og dermed bidrage til tyndere hår. Sørg derfor for at dine hårplejerutine er mild, effektiv og målrettet dine behov – her som behandling af tyndt hår.

2. Vitaminer til hårtab: sørg for at dit hår får de næringsstoffer, det har brug for, ved at indtage en kost fyldt med f.eks. B-vitaminer til håret. Der findes en række forskellige vitaminer, der er særligt ideelle til at bidrage til at pleje håret indefra, både igennem råvarer eller ved brug af et let anvendeligt kosttilskud særligt formuleret til håret. Du kan således let og hurtigt booste håret indefra!

3. Skab balance i livet: da din livsstil ligeledes kan påvirke dit hår, anbefales det, at du skaber balance i din hverdag. Hvis du løber fra møde til møde eller oplever at være stresset, bør du bremse op. Stress og den ubalance det medfører, kan nemlig forårsage hårtab. Så sørg for at du er glad i din hverdag og har mulighed for at slappe af – dette har stor indvirkning på dit hår!

Forkæl dig selv og dit hår hver dag med en let, effektiv og nærende hårplejerutine, der både involverer de bedste hårplejeprodukter og vitaminer mod hårtab, og oplev selv, hvordan disse små ændringer kan have en stor effekt.