Linjerne er åbne mandag - fredag fra 09 - 18

78 75 53 30 Live Chat
emaerket

Sådan undgår du at dine øjenbrynshår falder af

Dine øjenbryn er dit ansigts ramme og spiller en vigtig rolle i dit ansigts udseende og udtryksfuldhed. Hvis hårene i dine øjenbryn begynder at falde ud, vil du helt sikkert se en ændring i dit udseende, som du måske burde gøre noget ved. Mange forskellige omstændigheder kan være skyld i tab af øjenbryn. Du kan dog træffe nogle foranstaltninger for at vende denne negative udvikling, såsom at spise en varieret kost og tilpasse din skønhedsrutine eller livstil for at opveje den naturlige aldringsproces

Spis en varieret kost

Friske råvarer

Du bør hovedsageligt spise mad, som er lavet af friske råvarer. Sørg for at du få nok næringsstoffer såsom A, C, D og E-vitamin ved at spise mindst frisk frugt eller grøntsager mindst 5 gange om dagen. Det inkluderer ting som spinat, gulerødder, tomater, pebre, salat og lignende. Du kan få vitamin C fra frugter som appelsiner, bær og meloner.

  • Silika styrker håret og er livsvigtigt for at håret kan gro ordentligt. Bananer, rosiner, havregryn og bær har alle et stort indhold af silika.
  • C-vitamin hjælper kroppen med at absorbere jern og producere collagen. Frugter som jordbær, blåbær, appelsiner, kiwier, broccoli, og en lang række andre frugter og grøntsager har alle et stort indhold af C-vitamin

Magert kød

Selvom du ikke behøver overspise protein, er det vigtigt at du får nok i din kost. En varieret kost, inklusive at få nok protein, kan hjælpe dig med at reducere hårtab. Protein kan også styrke dit hår og hjælper med at holde det sundere.

  • Kvinder i alderen 19-30 bør få omkring 150 gram kød (eller tilsvarende protein fra andre kilder) hver dag, mens kvinder over 30 bør få omkring 140 gram. Mænd i alderen 19-30 bør få omkring 180 gram kød (eller tilsvarende protein fra andre kilder) hver dag, mens mænd i alderen 31-50 bør fra omkring 165 gram og mænd ældre end 50 bør få omkring 150 gram.
  • Tilsvarende kilder af protein kan være protein fra andre kilder såsom æg, nødder eller bønner og tofu.
  • Du bør holde dig til fedtfattige kilder til protein såsom fisk, bønner og tofu eftersom et højt indtag af fedt kan forøge testosteron, hvilket er en kendt årsag til hårtab.

Få nok jern

Mangel på jern er en af hovedårsagerne til hårtab, så det er vigtigt at du sørger for at du får nok. Få din læge til at tjekke om du har nok jern i kroppen, og hvis ikke kan det være nødvendigt med et kosttilskud, som MaxMedix HairNation, som hjælper mod hårtab. Et alternativ til dette er jern fra salater, linser eller broccoli.

  • Årsagen til at jern kan forårsage hårtab er, at din krop kan finde på at stjæle jern fra hårfolliklerne hvis der er underskud et andet sted i kroppen.

Spis omega-3 fedtsyrer

Mens omega-3 fedstyrer ikke nødvendigvis forebygger hårtab, specielt hvis det er pga. en sygdom, medvirker de til at du kan få sundere hår, og bliver også brugt af hårcellerne i nærheden af huden. Plus, de er gode for dit generelle helbred.

  • Spis fede fisk såsom laks, sild og ørred.
  • Vegetarer kan få omega-3 fra valnødder, græskarkerner og avokadoer

Få nok biotin

Hvis du ikke får nok biotin i din kost, kan det gøre din hår stive og skrøbelige. Når dit hår bliver skrøbeligt er der større chance for at det knækker, hvilket fører til at du taber det. At få mere biotin i din kost kan hjælpe mod hårtab.

  • Æggeblommer, fuldkorn, gær og lever har alle høje koncentrationer af biotin

Drik nok vand hver dag

At holde sig hydreret et ikke kun godt for dit generelle helbred, men også for dit hår. Sørg for at du drikker den anbefalede mængde vand hver dag. Sundhedsstyrelsen anbefaler at du drikker 1-1½ du liter væske om dagen på normale dage og 2-2½ liter væske på varme dage.

  • Hvis du ikke bryder dig om at drikke rent vand, så prøv at drikke det med friske frugter i, såsom jordbær og appelsiner.

Stop hårtab gennem livstilsændringer

Hold huden fugtet

Sørg for at du har et produkt eller en metode til at holde huden under øjenbrynene fugtet, da dette modvirker hårtab. Vores anbefalede metode, er at anskaffe dig et øjenbrynsserum, som er specielt udviklet til at passe på dine øjenbryn. Et eksempel på et sådant serum kunne være Lash XLR8, hvis ingredienser er specielt udvalgt til at styrke væksten af hårene i både dine øjenbryn og dine øjenvipper.

Hold op med at overplukke

At plukke dine øjenbryn for meget kan føre til permanent hårtab. Med andre ord, fjerner du ikke kun hårene, men du forhindrer dem også i at vokse tilbage i fremtiden. Hvis du har lagt mærke til at dine hår ikke vokser frem igen, bør du måske sætte farten ned og plukke lidt mindre.

  • Overplukning kan også føre til indgroede hår og skader på folliklerne.
  • Rens altid pincetten med alkohol før du plukker dine bryn, så du ikke overfører bakterier, som kan forårsage infektioner

Reducer stress

Når du er stresset, begynder din krop at lukke ned for de processer den ikke har brug for, for at overleve. Denne nedlukning kan forekomme ved fysiske stressfaktorer såsom operationer eller en sygdom, og ved psykisk stress, som ofte manifesterer sig som fysiske symptomer. Tabet kan ske helt op til tre måneder efter den stressende begivenhed og kan tage op til tre måneder mere for at vokse ud.

  • Begynd at meditere dagligt. Sæt lidt tid af om morgenen, efter arbejde, eller skole, eller før du går i seng til at sidde stille og slappe af. Vælg et tidspunkt der passer bedst til dit skema og brug mindst 20 minutter på at fokuserer på din vejrtrækning.
  • Yoga er en fantastisk måde at få mere motion og reducere stress på samme tid. Det er også nemmere for mange mennesker end traditionelle cardio-træning og kræver kun en måtte for at kunne gøres.

Stop med at ryge

Rygning fører ofte til hårtab. Kemikalierne i cigaretrøg og andre former for tobaksrøg kan bryde ned i hårcellerne og føre til hårtab. Hvis du er bekymret for dit hårtab, overvej at stoppe med at ryge for at lægge en dæmper på problemerne.

  • For at stoppe med at ryge, bør du sørge for at fortælle din venner og familie at du vil stoppe. De kan hjælpe dig med at undgå udløsere og huske dig på at du vil stoppe når du selv har glemt det.
  • Undgå udløsere som fører til rygning, såsom at tage på bar.
  • Brug hjælpemidler såsom plastre og støttegrupper.

Skjul det med hårfibre

Hvis du er ramt af tynde øjenbryn, og allerede er begyndt på nogle af ovenstående råd, men bare gerne vil ”skjule” de tynde øjenbryn indtil de vokser ordentligt ud igen, kan vi anbefale at bruge en øjenbrynsfarve med fibre i, som Skønhedsproduktet Wunderbrow. Det er en sikker øjenbrynsfarve, som i modsætning til andre produkter, ikke er ødelæggende for øjenbrynene. Du bør desuden anvende Wundercleanse eller lignende, til at fjerne farven igen, da dette passer bedst muligt på dine øjenbryn.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev